[ליצירה]
כתיבה ברמה
אבל קחי משפט
כלב נשך אדם
ו -
אדם נשך כלב.
את רואה שרק על ידי שינוי הסדר שיניתי לחלוטין את המשמעות.
בעצם מה שאני חותר אליו זה השאלה - כיצד אנחנו מביעים את עצמנו.
מבחינת ההבנה האינטואטיבית דווקא שאנחנו מוסרים עובדות על עצמנו אנחנו אומרים הכי פחות.
שימי לב שדווקא לקחת את הסיפור על עצמך והרחקת אותו בסיפורים שלך, עשית את זה בצורה נהדרת.
וההערה הייתה לא כביקורת אלא עצה שאם את בונה על כתיבה שתהיי מודעת לדבר הזה.
שימי לב למשל לסיפורים של שי עגנון הרי ברור הדבר שהם באים לשקף את העולם האמוני שלו, ותראי איזה עומק מעצמו הוא הצליח לבטא. ועם זאת הוא לעולם לא מדבר על עצמו.
[ליצירה]
אני חש בשיר הרבה מוטיבים ששורשם מכתביו הספוגים קבלה לש הרב קוק
אולי במודע ואולי שלא במודע.
רוב האנשים נוטים לפרש את המילים הללו לפי דרכם של סיפוק צורכיהם הפיזיים או הפסיכולוגים על כל גווניהם.
עצם הקריאה להתעלות האמירה התרחקי מרשע כאילו כיוונה הוא לטוב. כל אלו דברים שמאוד קשים לי.
ההשפעה החברתית היא שכל חברה בעלת ערכים מסוימים מאמינה שהצדק איתה.
לי ניראה שהצדק לא נמצא עם אף אחד אף לא איתנו.
ואומרים שה' השליך את מלאך האמת לארץ ואמרו לו המלאכים ככה אתה מבזה תכשיט שלך את האמת הכוונה לתורה שהוא הוריד אותה ארצה לבני האדם.
והוא ענה להם כך רצוני שאמת מהארץ תצמח והכוונה שנתינת התורה לבני האדם היא ביזוי לאמת מכיוון שאף בנאדם לא יכול לדעת את האמת. ראי הלכות דעות לגבי משה שגם הוא לא ידע את האמת.
לכן אף אחד לא יכול להחזיק בדגל שהאמת איתו אף לא אנחנו. אין אנחנו מעל לאף אחד אף לא קדושה ולא ניצוץ של קדושה אלא כמאמר משה ואהרון - ואנחנו מה?.
[ליצירה]
השיר חלש מבחינת המטאפורות שלו כמו גם השיר הקודם
חלש לאור הסיטואציה שנפתסת כאינטנסיבית
חלש לאור היצירות שעד כה תיארו את המאורע הנורא הזה שנקרא מלחמה
חלש לאור ההבחנה הדלילה שקיימת לגבי המשתתפים
ההבחנה שלך נראית כמו לקוחה ממשפטים שאנשים זורקים בצביעות היומיומית שלהם כאילו הדברים הם כפשוטם מבחינת כוונתם
לא נתת קול לצד השני ובכך החלשת את הצד שלך
בוב דילן כתב את - mis american pie אולי כדאי שתלמד ממנו קצת לגבי הנושא שלך
אפילו שיש קטע דומה להפליא בחלק הסופי -
i saw saten laughing whith dilight
the day that music died
[ליצירה]
[ליצירה]
איזה בעסה
האמת היא שרציתי לכתוב משהו ביקורתי
אבל אני פשוט אוהב את הכתיבה שלך זה מרגיז.
הלוואי והייתי יכול לכתוב לפחות טוב כמוך.
[ליצירה]
בשתי השורות הראשונות של השיר כבר התחלתי לבנות ביקורת בראש אבל כשהמשכתי כאילו ריצדו המילים דעתי מי לטוב מי לרע. השיר גדוש ויש הרבה שורות יפות למשל כבר נדרתי נדר שתיקת הנווד...
ויש שורות פחות להוות לה כתף בעת צרתה... שנשמע מאולץ.
סך הכל הרושם היה כמעין חרב שלהבה אך יצא מהכבשן עודנה לוהטת ואי אפשר לדעת מה יצא בסופו של המחבר אם לטוב אם לרע.